Communicatiemix: advies en uitvoering
Als een bedrijf gaat communiceren, wordt er meestal meteen in middelen gedacht. We maken een flyer, we sturen een nieuwsbrief, noem maar op. Maar communicatie gaat verder dan alleen de middelen. Het draait ook om wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt gaan bereiken. En uiteraard waar jij je doelgroep kunt bereiken, in welke kanalen bevinden ze zich? Het gaat om wat je zegt en hoe, wanneer, waar je het zegt en tegen wie je het zegt. Het draait allemaal om het juiste effect door een krachtige boodschap en de perfecte mix van communicatiemiddelen.
Dat de mediaconsumptie verder digitaliseert mag geen geheim zijn. Per dag zijn we gemiddeld ruim twee uur online. Ruim twee derde van de bevolking gebruikt de smartphone voor internet en wordt samen met de laptop het meest gebruikt. Spectaculair is de opmars van de tablet. De tablet is inmiddels populairder om te surfen dan de PC/desktop. Ruim de helft van Nederland van 13 jaar en ouder surft op een tablet. Maar de rol van de PC is nog niet uitgespeeld. Het gebruik van dit apparaat is na jaren van daling zelfs weer iets gestegen tot 54%.
De waarde van goede communicatie
Als je effectief wilt communiceren met je doelgroep, is het verstandig om een communicatieplan op te stellen. Eigenlijk zou je communicatieplan een onderdeel van je marketingplan moeten zijn. Een communicatieplan zorgt voor een logische samenhang binnen je communicatie-uitingen. Het maakt je communicatiemiddelen effectiever omdat je precies hebt uitgedacht wat je in dat middel aan wie wilt communiceren. Bovendien formuleer je je communicatiedoelstellingen zodat je vastlegt wat je met je communicatie wilt bereiken en tussentijds kunt monitoren of je op de goede weg bent. Over het algemeen vormen de onderstaande onderwerpen de basis van jouw communicatieplan.
- Het bepalen van je doelgroep
- De boodschap: wat wil je communiceren
- Bepalen van de doelstellingen
- Bepalen van de communicatiemiddelen/media
- Communicatieplanning
- Vastleggen van de taken binnen je bedrijf: wie doet wat
- Financiën/budget
- Monitoren van campagnes
- Evaluatie
Met een goed communicatieplan bereik je de juiste doelgroep met de juiste boodschap in de communicatiekanalen waar zij zich bevinden.
communicatie2mixplan
In onze communicatiekeuken kunnen wij je met alle communicatievraagstukken helpen. Wij kunnen je alles uit handen nemen en een smakelijk communicatiediner voor je bereiden. Maar je kunt ons natuurlijk ook voor een bepaald onderdeel inschakelen. Van strategie, concepten en campagnes tot uitvoering en het meten van resultaten. We focussen hierbij niet alleen op online communicatie, maar kijken ook naar de offline mogelijkheden. Zodat we de juiste mix voor het beste resultaat kunnen inzetten.
Campagnes
We ontwikkelen creatieve concepten die prikkelen, tot de verbeelding spreken maar die wel bij je doelgroep en visie passen.
Contentcreatie
We schrijven teksten die aansluiten bij jouw bedrijf én je doelgroep voor bijvoorbeeld blogs, landingspagina’s, nieuwsbrieven etc.
Contentplanning
Een planning is in de communicatie een vereiste. Samen stellen we een planning op waarin ook alle taken worden opgenomen.
Huisstijl
Je logo en huisstijl bepalen de uitstraling van je bedrijf. Onze ontwerpen passen bij de boodschap die jij wilt uitdragen.
Website
Alle communicatie draait rondom je website en is daarom het belangrijkste conversiekanaal. Wij ontwerpen en bouwen succesvolle websites.
Drukwerk
Wij ontwerpen elke vorm van drukwerk, van advertenties tot flyers en mailings. En verzorgen ook het daadwerkelijke afdrukken.
E-mailings
Met het regelmatig versturen van e-mailings hou je structureel contact met je doelgroep. Wij kunnen zowel het onderwerp als de content verzorgen.
SEO
Met zoekmachine-optimalisatie word je beter gevonden in Google. Wij hebben alle kennis in huis om de website te optimaliseren voor betere resultaten.
SEA
Met onze Google advertentie-campagnes adverteer je gericht op de juiste zoekwoorden van je doelgroep voor meer relevante bezoekers.
Social Media
Op Social Media kun je heel gericht communiceren met je doelgroep. Wij verzorgen campagnes en ook het verspreiden van je content.
Video’s
Video’s bieden toegevoegde waarde en draagt – als je het goed doet – bij aan je bekendheid. Wij bedenken concepten, filmen en monteren.
Analyse
Meten is weten. Door de resultaten te volgen, weet je wat jouw doelgroep raakt en beweegt. Hierdoor kun je je inspanningen continue optimaliseren.
Meer weten?
Effectieve communicatie gericht op jouw bedrijf, jouw doelgroepen en doelen, dat is waar het bij ons om draait. We kijken pragmatisch naar jouw wensen en budget en vullen de communicatiemix zo optimaal mogelijk voor jou in. Ook kijken we naar bestaande communicatiemiddelen en -kanalen en hoe we die kunnen optimaliseren. Ook zorgen we voor het aanbrengen én behouden van de focus zodat alle communicatie één geheel wordt. We doorlopen samen alles in duidelijke taal. En wij werken altijd binnen de gestelde tijd en het beschikbare budget. Zo helpen we je om succesvol te zijn én blijven en energie, tijd en geld te besparen.
En heb je nog ondersteuning nodig bij het uitvoeren van de communicatie of monitoren van de resultaten omdat je er geen tijd, zin of kennis voor hebt? Ook daar kun je ons voor inschakelen. Wij helpen je ook graag bij het uitvoeren van het marketing- en communicatieadvies. Zowel startende bedrijven als ondernemers met jarenlange ervaring kunnen terecht voor effectief communicatieadvies met duidelijk resultaat.
Nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen? Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek. Wij komen graag bij jou langs om met jou en jouw bedrijf kennis te maken. Onder het genot van een kop koffie kunnen we dan jouw hulpvraag inzichtelijk maken. Doe het gerust, het verplicht je tot niks.
Bel 085 – 760 05 26 of vul je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.